Czym jest e-commerce?

E-commerce pochodzi od angielskiego electronic commerce. Oznacza to sprzedaż elektroniczną, potocznie po polsku określaną jako e-handel lub e-biznes. E-commerce obejmuje transakcje dokonywane w sieci. Zalicza się do nich sprzedaż i usługi dokonywane przez internet. Najpopularniejszą formą e-commerce są sklepy i platformy internetowe. Ale znane są także portale aukcyjne i serwisy ogłoszeniowe. Zatem e-commerce to działalność gospodarcza, polegająca na kupnie i sprzedaży usług i produktów przez Internet. 

E-commerce – rodzaje handlu online

Wyróżnia się trzy rodzaje handlu online. Są to:

  • Bezpośrednia sprzedaż – oznacza to, że proces kupna-sprzedaży odbywa się w pełni przez Internet online. Produkt zostaje zamówiony, opłacony i dostarczony online. Przykładem jest e-book lub coraz bardziej popularny kurs online.
  • Sprzedaż pośrednia – oznacza to zakup produktu lub usługi przez internet, opłacenie towaru również odbywa się online, natomiast dostawa jest realizowana tradycyjnie. Przykładem jest na przykład zakup odzieży w sklepie internetowym, która zostaje dostarczona przez kuriera.
  • Sprzedaż hybrydowa – w tym wypadku czasowo są stosowane różne formy dystrybucji. 

E-commerce stale się rozwija. Handel bezpośredni i pośredni jest najpopularniejszą formą e-commerce, z którą można spotkać się na co dzień. 

Zalety e-commerce

Korzyści, które przynosi e-commerce, są duże i dotyczą one zarówno przedsiębiorców, jak i klientów. W przypadku firm zapewnia dotarcie do szerszej grupy odbiorców, dając tym samym możliwość generowania większych zysków. Za pomocą Internetu istnieje możliwość budowania własnego wizerunku w sieci i możliwość rozwoju lub dopasowania do grupy docelowej, kontakt z klientem jest łatwiejszy i szybszy. Dzięki e-commerce łatwiej wejść na rynek z nawet niewielkim nakładem finansowym. W przypadku klientów zalety, jakie daje e-commerce to przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu, ale też i pieniędzy, ponieważ istnieje możliwość porównania ofert konkurencji. Łatwiej dokonać również wyboru produktu poprzez recenzje i opinie. Dostęp do ofert jest stały na całym świecie, co daje różnorodność i ogromny wybór. 

E-commerce to obecnie jedna z bardzo dynamicznie rozwijających się branży na całym świecie. Przyciąga szerokie grono społeczeństwa, małe i duże przedsiębiorstwa oraz młode osoby chcące zdobyć w tej dziedzinie doświadczenie. Wszystko wskazuje na to, że akurat ta branża jest jedną z obiecujących w przyszłości.

5/5 - (1)